Pastellsökande av Terry Gilliam, USA, 2013

Den nu 72-årige Monty Python-mannen Terry Gilliam (De 12 apornas armé) visar inga tecken på att lugna ner sig. The Zero Theorem är en förbryllande och imponerande ambitiös framtidsdystopi som fortsätter där hans mästerverk Brazil slutade. En skallig Christoph Waltz spelar datorsnillet Qohen Leth som jobbar för det alltomslukande storföretaget ManCom i en supermedierad och pastellfärgad framtid. Qohen är en märklig typ som kallar sig själv för “vi” och funderar på meningen med livet – och hoppas att han ska få ett telefonsamtal som förklarar allt.
-Från årets programhäfte


Detta är oerhört Gilliamskt! På gott och ont kan tyckas, i alla fall i början. Men snart nog kommar man in i den visuella, vibrerande värld Terry målar upp ihop med scenografer, manusförfattare och skådespelare, och då känns allt helt som det ska.
Det är mer Dr Parnassus än Tideland, mer Brazil än 12 monkeys och här finns tydliga influenser från Gondry, Jeunet och Carax.
Karaktärerna är skruvade på ett underbart absurt sätt, och Melanie Thierry gestaltar sin cyber-call-girl utsökt. Qohens sökande efter ett svar som kanske aldrig kommer inspirerar, och som åskådare manas man subtilt att söka själv. Extrapoäng för Tilda Swintons insats.

5 förbudsskyltar av 6

Bechdeltest: Fail

GIFF IMDb